Helpotusta kivusta kärsiville – oma räätälöity rentoutus YouTubessa

Moni meistä joutuu pärjäämään kroonisen kivun kanssa. Tärkeää on saada riittävän hyvä lääkitys kivunhoitoon, mutta moni joutuu vuosien mittaan opettelemaan lisäksi muita keinoja selvitäkseen. Rentoutusharjoituksista on todettu olevan apua osalle: joillakin kipu vaimenee, joillakin katoaa jopa kokonaan hetkeksi. Joillakin kipu on ennallaan, mutta rentoutusharjoittelu tekee silti hyvää. Osa kipukroonikoista taas ei voi sietää kipeimmillään ajatustakaan meditoinnista. Olemme erilaisia ja se sallittakoon – tässä olisi kuitenkin tarjolla nimenomaan kivusta kärsiville räätälöity rentoutusharjoitus.

Unirentoutus löytyy nyt ilmaiseksi YouTubesta

Miten nukuit viime yönä? Toivottavasti hyvin. Aina uni ei tule silmään kuitenkaan helposti. Jos nukahtaminen on sinulle vaikeaa tai heräilet usein öisin, kannattaa kokeilla rentoutusharjoituksia. Julkaisimme YouTubessa Rentoutusstudion unirentoutuksen, ole hyvä  .

Vaivaako univaje? Kokeile rentoutuksiamme @rentoutusapps

Löydät rentoutukset googleplaystoresta hakusanalla rentoutusapps. Rentoutusappsit toimivat Android -tableteilla ja -puhelimilla. Ne ovat helppokäyttöisiä ja tasokkaasti tehtyjä 10 minuutin rentoutusäänitteita, joissa voit valita mies- tai naisäänen. Rentoutuksia kannattaa aluksi kuunnella mielellään päivittäin tai iltaisin ennen nukkumaanmenoa.

Kokemuksia puuhengityksestä: ”Oloni oli todella levännyt”

 

”Ensimmäisen kerran puuhengitin männyn kanssa. Tuntui hyvältä asettua puuhengitysasentoon – näkökulma vaihtui puunhalaamisesta ” ripustautumisesta” antautumiseen, vapautumiseen, vapauteen. En olekaan vaatimassa puulta jotain itselleni, vaan energiat kulkevat lävitseni ja tuovat minulle rauhan. Mänty toi selvästi värähtelyjä kehooni. Mieleni rentoutui ja päästi irti. Joitakin ajatuksia kävi mielessäni, mutta ne jatkoivat matkaansa eivätkä häirinneet. Olo oli todella levännyt puuhengityksen jälkeen. Jälkeen päin ryhti tuntui paremmalta.”

”Asentoa piti hakea hetkinen kauemmin ennen kuin selkäni asettui hyvin puun runkoa vasten. Koivunlehtien värit, alkukesän vihreys, tulivat heti mukaan ja jatkuivat koko puuhengityksen ajan. Hengittäminen oli helppoa sekä maahan, sydämeen että universumiin että takaisin päin. Vajosin nopeasti todella syvään rentouden tilaan. Kuin en olisikaan seisonut siinä, vaan olisin kellunut jossakin kenties vedessä hyvin rentona, samalla kevyenä ja raskaana. Mielessä ei ollut mitään muuta kuin hengitys maahan, sydämeen ja universumiin ja kaunis valossa helmeilevä vihreä väri.”

Puuhengittäminen rentouttaa ja on hyvin hauskaa

Olen jo pitkään käynyt välillä halailemassa muutamaa puuta lenkkipolun varrella. Se on tuntunut mukavalta, lämpimältä ja voimaannuttavalta.

Nyt puiden halailu on mennyt ihan uusille ulottuvuuksille puuhengitysmenetelmän avulla. Aivan ihanaa hommaa. Kerrassaan rentouttavaa ja erittäin hauskaa. Puuhengityksessä näkökulma myöskin muuttuu aivan toiseksi kuin halaamisessa 😉 .

Sain kouluttautua metsuri, metsätieteilijä, metsän rakastaja Mirja Nylanderin kehittämässä menetelmässä puuhengityksenohjaajaksi, ensimmäisten joukossa Suomessa. Tätä hyvän olon sanomaa me uudet ohjaajat lähdemme levittämään maailmalle. Toivottavasti sinäkin tulet mukaan!

Ilmoittelen puuhengityskursseista tällä sivustolla ja Facebookissa myöhemmin. Jos sinulla on nyt aikaa, mene lempimetsääsi tai johonkin metsään kävelylle. Terveysvaikutukset ovat kiistattomia. Jo viidentoista minuutin oleskelu metsässä kohentaa terveyttä. Jos et juuri nyt pääse metsään oikeasti, voit tehdä myös mielikuvamatkan lempimetsääsi. Myös se tekee hyvää.

Kevät vie mehut – mistä lisää voimaa?

Kevään tulo on ihana asia. Aurinko paistaa ja valoa suorastaan tulvii joka sopukkaan.

Kevät on monesti myös hyvin kiireistä aikaa. Projektit painavat päälle, hommat pitäisi saada valmiiksi ennen kesää. Monilla kroppa ja mieli eivät pysy kevään perässä. Pitäisi olla yhtä nopea kuin luonto, mutta mieli laahaakin perässä. Se ei jaksakaan kirmata yhtä valoisana kuin kevät eikä sirkuttaa yhtä iloisena kuin kevään ensimmäiset linnut.

Väitän, että omaa kehoaan ja mieltään kannattaisi kuunnella. Jos keho ja mieli eivät halua mennä yhtä lujaa kuin luonto tai työpaikan projektit menevät, on syytä rauhoittaa menoa edes hetkeksi. Ota edes kymmenen minuuttia päivääsi, jolloin vain hengittelet ja olet. Istuskelet pöydän ääressä ja tuijottelet ulos tai makoilet sohvalla ja tuijottelet vaikka kattoa. Tai menet ulos vain seisoskelemaan ja katselemaan taivasta ja hengittelet menemään.

Annat vain kaiken olla. Annat ajatusten olla sellaisia kuin ne ovat ja hyväksyt sen. Annat mielen harhailla juuri niin kuin se harhailee ja hyväksyt sen. Annat kehon tuntemusten olla juuri sellaisia kuin ne ovat ja hyväksyt sen. Siitä se voimistuminen pikkuhiljaa lähtee.

 

 

100 lasissa töissä, 120 motarilla, 160 bodypumpissa eikä syke laske yölläkään

Hienoa, vihdoinkin aletaan päästä ytimeen. Aletaan oivaltaa, että vähemmän onkin enemmän.

Että se, joka osaa ja uskaltaa tässä suoritusyhteiskunnassa levätä, pärjääkin tulevaisuuden työelämässä.

Ei se, joka painaa sata lasissa töissä,  satakaksikymmentä moottoritiellä ja satakuusikymmentä body pumpissa. Syke ei laske alle sadan edes yöllä eikä uni tule.

Kroppa antaa hienovaraisia merkkejään jo vuosia ennen romahdusta. Usein käy kuitenkin niin, että havahtuminen tapahtuu vasta sitten, kun sairastuminen on jo aivan ovella tai jo tapahtunut. Silloinkaan ei ole vielä myöhäistä – aina voi muuttaa elämänsä suuntaa ja se yleensä kannattaa.

Opetellaanko hellittämään? Harjoitellaan yhdessä.

 

http://www.aamulehti.fi/ihmiset/tulevaisuudessa-parjaa-se-joka-osaa-levata-ei-se-joka-tekee-eniten-tyoterveyspsykologi-ennustaa-24187463/

http://www.rentoutusstudio.fi/?page_id=23

http://www.aamulehti.fi/ihmiset/tulevaisuudessa-parjaa-se-joka-osaa-levata-ei-se-joka-tekee-eniten-tyoterveyspsykologi-ennustaa-24187463/

Valoon päin

Valon määrä kasvaa nyt päivä päivältä hurjaa vauhtia ja päivän pituus alkaa olla kelvollinen jo näilläkin korkeuksilla. Tänään aurinko nousi täällä Oulussa kello 9.49 ja laski 15.08. Viikon kuluttua päivä on 53 minuuttia pidempi. Ja pian ennen kuin huomaammekaan valoisaa onkin yötä päivää.

Hienointa on, jos on mahdollisuus käydä ulkoilemassa päivittäin juuri silloin, kun on valoisaa tai ainakin vapaahetkinään.. Valo ja aurinko hoitavat meitä, saamme tärkeää D-vitamiinia muun muassa jaksamisen tueksi.

Auringonnousut ja -laskut jaksavat ihastuttaa meitä kerta kerran jälkeen. Kauniin punertavissa sävyissä juuri ennen kuin aurinko painuu mailleen tai kohoaa uudelleen aamulla loistoonsa on jotain hyvin kaunista, toiveikkuutta herättävää ja jopa pyhää.

Olisiko rentoutus juuri sitä, mitä sinäkin tarvitset?

Rentoutusstudio tarjoaa yllätysjatkot Pilatesmaratonille kello 15-16 Pilates Oulun salissa Tyrnäväntie 16. Ota hetki aikaa itsellesi ja tule rentoutumaan. Tunti on ilmainen, ilmoittautuminen Pilates Oulun varausjärjestelmän kautta. Kopioi ao. linkki selaimeesi ja pääset varaamaan tunnin itsellesi. Jos linkki ei toimi, pääset varausjärjestelmään pilatesoulu.com -sivujen kautta 🙂

https://clients.mindbodyonline.com/classic/mainclass?studioid=224323&tg=&vt=&lvl=&stype=-7&view=week&trn=0&page=&catid=&prodid=&date=1%2f14%2f2017&classid=0&prodGroupId=&sSU=&optForwardingLink=&qParam=&justloggedin=&nLgIn=&pMode=0&loc=1